Search This Blog

Populære indlæg

Wednesday, January 25, 2017

redningsplan for EU

migration

lige nu er det store problem migration.

for at løse dette må der først og fremmest styr på hvem der kommer ind. dette kan kun gøres ved at lave en langt mere effektiv grænsebevogtning. vi taler ikke Trumps Mexikanske mur men snarere en mere intelligent brug af ressourcerne. hvis man ikke ved hvor adgangspunkterne er kan man hurtigt finde ud af det.

hvis EU mener at ydre grænser hører under EU så bør EU også have en ide om hvordan det løses. matriel og mandskab kan skaffes via et donationsprogram. det går i alt sin enkelthed ud på at man låner frontex et skib med mandskab, en helikopter eller andet der er brug for i et fastsat stykke tid. dette er ikke markant anderledes end når et land går ind i militære aktioner i andre lande. der kan man godt finde finansieringen så det burde også kunne lade sig gøre her.

det helt store problem er hvad der skal ske med de der kommer ind. for med arbejdets fri bevægelighed så kan flygtninge der tildeles asyl i et land helt problemfrit rejse til et andet land og bosætte sig.

det bedste ville være kun at tage gennem FN's flygtningelejre for på den måde at hæmme motivationen for at bruge menneskesmuglere men nogle vil altid prøve. er det ikke mennesker fra et område der er i krig eller katastrofetilstand så bør vedkommende afvises. dette er et problem der vil vokse, ikke falde. og vi er død og pine nødt til at se bort fra at det er synd for de mennesker. det er det. men det er også synd når det eneste vi kan tilbyde dem er et liv i kriminalitet eller fattigdom.

lagdelt struktur

det næste store problem EU har er hvem der bestemmer hvad. EU parlamentet, menneskerettigheds domstolen eller det enkelte lands regering? det fortaber sig tit i ligegyldige diskutioner. og så bruges dette misforhold ret tit til at skjule hvem der egentlig havde ansvaret for hvad.


menneskerettigheder og udviste kriminelle

med hensyn til menneskerettigheder så udviser vi gerne folk til USA der har dødsstraf. hvor mange Europæiske lande ville Snowden kunne føle sig sikker i? i rest my case. vi udviser gerne folk til lande med dødsstraf. og måske er der en grund til at folk står til dødsstraf i hjemlandet. det kunne også være de bruger det som undskyldning. hvor mange udviste er blevet henrettet siden 2000? man hører de henretter i det og det land men aldrig at nogen udviste er blevet henrettet. just sayin'

løsningen er en meget stærk lagdelt struktur.

overnationale

dette er hvor EU's magt er stærkest. det er også her hvor EU's ansvar er størst. beslutninger tages ved flertal på et fælles udarbejdet grundlag fremkommet ved forhandling.
  • ydre grænser - dette er et fælles anliggende og bør varetages af fællesskabet. og bruges donations-styrker så afholdes regningen af det enkelte medlemsland og det donerede håndteres af EU i perioden. alternativt kan EU afholde hele udgiften for den måde at sprede udgiften ud over alle medlemslande.
  • energi - her kan der gøres en del for miljøet hvis EU sørger for et net der kan transportere energi derhen hvor der er brug for den. man kan bedre udnytte grøn energi på den måde. hvis man designer transport-delen af elnettet med tcp/ip som inspiration kan man få et energinet der er robust overfor udfald og nedbrud grundet naturkatastrofer, terror eller cyberangreb.
  • sikkerhed - det her vedrører også fælles politisamarbejde men jeg tænker mere på anti-terror. både England, Italien, Norge, Spanien og Tyskland har oplevet terrorister der intet har med islam at gøre (de er bare det førende brand lige nu) så problemet har eksisteret før og vil med god sikkerhed også eksistere efter daesh.
andre kandidater her kan være: fælles forsvar, asylpolitik, finanspolitik, skat og udenrigspolitik, borger rettigheder

mellemstatslige

dette er frivillige aftaler de enkelte medlemslande i mellem. besultninger tages af de involverede lande. alle medlemslande kan tilslutte sig aftaler i det mellemstatslige lag såfremt de opfylder kravene.
  • finanspolitik - € er en realitet. jeg tvivler på at den forsvinder og da den er baseret på en frivillig aftale mellem enkelte medlemslande så hører den til i det mellemstatslige lag.
  • forsvarspolitik - flere lande har aftaler om at udnytte ressourcer (Danmark og Sverige deler jo et pænt område omkring Bornholm) og det burde være et Europæisk anliggende at passe på os selv. vi kan ikke regne med at storebror Onkel Sam bliver ved med at betale for os.
andre kandidater kunne være: asylpolitik, skattely, miljø

nationale

dette er det enkelte lands ansvar og fulde beslutningsområde.
  • asylpolitik - som det er nu vil det være umuligt at blive enige om et fordelingssystem. og Europa er for spredt i sin opfattelse af hvordan flygtninge skal håndteres. indtil der kommer en brugbar løsning er det bedre at lade de enkelte lande beslutte hvor langt de vil gå.
kandidater: uddannelse, kultur, lgbt, forsvar, borger rettigheder



der er langt flere muligheder end jeg har listet under kandidater. det er blot forslag til hvor de kunne ligge.



EU bør ikke blande sig i frivillige aftaler mellem de enkelte lande. når tilpas mange lande har tilsluttet sig en aftale kan man begynde at undersøge om det nu kan opgraderes til det overnationale og dermed gældende for alle medlemslande.

det er ideen at to eller flere medlemslande tør begynde at eksperimentere med forskellige modeller til at løse de udfordringer samfundet står overfor. det kunne foregå med støtte fra EU's udviklingsfond. det bør være muligt for alle lande at tilslutte sig disse ret store sociale eksperimenter, forudsat de opfylder de kriterier der er fastsat af de lande der har startet det.

vil det give et mere fragmenteret EU? ja. uden tvivl. har Europa's styrke ikke altid været vores forskelligheder?

visionen er et Europa der bygger på mangfoldighed.
på frivillighed.
et Europa hvor vi passer på hinanden.
et Europa hvor vi respekterer hinandens forskelligheder.

tak til de modige pushere på Christiania for at levere varen. tak til Christianintterne for at se gennem fingre med det... og fuck folketinget for at holde det ulovligt.

16 comments:

  1. Fælles asyl politik, kan godt se den store udfordring det ville ligge i det. Nysgerrig på hvordan det mon ser ud lige nu, i de nordiske lande, sydeuropæiske lande med høj gæld , som Grækenland samt EU's stormagter, Tyskland og Frankrig. Hvordan deres politik er hver især omkring asyl. Tænker økonomisk, befolknings antal, og og de enkelte landes forskellige ressourcer i form af velfærds modeller eller manglende på samme. Er Europa, samlet set af liberalistisk majoritet?
    Det kan tænkes at være muligt, iden helt er vide det. Er enig i det ville være for vanskeligt at nå til enighed om, i asyl politisk kontekst.

    Et spørgsmål :
    hvad mener du med mellemstatslige, kan du uddybe det for mig ? - vil jo frygtelig gerne lære :-)

    Til slut kan jeg godt lide dit sammendrag. Der hvor du beskriver EU's styrke, mangfoldigheden, det er et skønt ord, får helt lyst til, rent retorisk, at nedskrive det igen, mangfoldigheden, mangfoldigheden, mangfoldigheden - der er en hvis tryghed ved gentagelser, rent kierkegaardsk er jeg ikke helt nået frem til betydningen at endnu. Ff (fortsættelse følger) - i rygeskuret ;)

    Tak for informative nedskrevne tanker...

    ReplyDelete
    Replies
    1. mellem statslig er mellem 2 eller flere stater uden om EU.

      EU er ny-liberalistisk.

      asyl og ungdomsarbejdsløshed - sociale sikkerhedsnet - er de helt store udfordringer. der kan meget hurtigt stå 100 millioner unge uden håb og det er en situation enhver magthaver bør have meget højt på sin prioritetsliste.

      Delete
    2. det mellemstatslige kan EU godt stå som garant for aftalen men beslutningsmagt og ansvar deles af de lande der er en del af aftalen.

      Delete
  2. jeg har en mulig løsning. venstrefløjen vil tage det blandet. Radikale og Alternativet vil sprænge et par blodkar. til gengæld tror jeg både Samuelsen og Pape kan lege "hvem har den største boner" 😂 Løkke og Frederiksen vil nok glæde sig over investeringer og arbejdspladser.

    ReplyDelete
  3. grunden til at fælles forsvar ligger på det mellemstatslige er at det bevarer kontrollen over Europa's samlede slagstyrke i nationalstaterne.

    det er forsvar og ikke meningen det skal bruges som pressionsmiddel andet end afskrække eventuelle angribere... eller sparke dem ad h til.

    ReplyDelete
  4. det betyder også at selvom samtlige lande er med betyder det ikke at en aftale automatisk opgraderes til det overnationale.

    ReplyDelete
  5. jeg har da en ide til hvordan #eu kan komme i gang med fælles asylpolitik. og det involverer ikke Erdogan medmindre Tyrkiet kommer med i eu 😂

    ReplyDelete
  6. sociale ydelser. dette er virkelig et stridsspørgsmål.

    der er to løsninger hvoraf den ene kun er realistisk på langt sigt.

    den langsigtede er at Europa ensrettes. dette skal nok komme hvis vi består længe nok. endnu længere frem vil det formentlig brede sig til verdensplan. så stor er vores planet heller ikke.

    den anden der er gangbar lige nu er at man sagtens kan bevæge og bosætte sig frit i hele EU. man kan endda modtage sociale ydelser og så videre i det land man bor i uanset statsborgerskab. jeg går bestemt ind for den frie bevægelighed. og muligheden for at man som Svensker kan vælge at blive Dansk hjemløs skal også være til stede ligesom en Italiener også skal kunne blive professionel fodboldspiller i Superligaen.

    regningen (lad os kalde tingene ved deres rette navn) sendes blot til det land man har statsborgerskab i. det vil jeg mene er en fair og ansvarlig løsning.

    ReplyDelete
  7. med hensyn til kriminelle og den fri bevægelighed så er det nok det der pisser folk mest af. den eneste realistiske løsning er at ved grove forbrydelser så nægtes man retten til fri bevægelighed, en form for omvendt landflygtighed hvor man begrænses til det land man har statsborgerskab i (opholdstilladelse tæller her som det samme) i en periode. ved gentagelser kan det gøres permanent. ved mindre forbrydelser som for eksempel cykeltyverier kan man sige 3. gang, 10. gang, whatever får man tillægsstraffen. dette vil medøfre at folk føler at EU er mere retfærdigt og ikke kun beskytter forbrydere.

    ReplyDelete
    Replies
    1. tages man udenfor eget land i perioden så er hjemsendelse på hjemlandets regning.

      Delete
  8. handelsaftaler... i stedet for store aftaler der forsøger at tage højde for alt så vil jeg foreslå mange små aftaler. spoiler: en database kan nemt holde styr på det med søgeord og det hele. google for eu handelsaftaler ;-)

    man kan sige vi har det her og kan levere det på fast basis sådan her. hvad tilbyder i?

    ReplyDelete
    Replies
    1. dette giver også mulighed at en mindre gruppe lande kan gå sammen om en aftale, for eksempel som first movers indenfor automatisering eller digitale tjenester.

      Delete
    2. men systemet kan også bruges som skelet til en handels-union der kun tager sig af handel. ikke mere. vi behøver ikke sidde på skødet af hindanden bare fordi vi begge kan se en fordel i bestemte aftaler.

      der er absolut ingen grund til at spilde tiden med emner vi egentlig mest foretrækker at have råderet over nationalt?

      Delete
    3. en aftale behøver ikke kun at bestå af fysiske varer. rejsefrihed eller gensidig lægehjælp aftale landene i mellem kan også være muligheder.

      Delete
    4. en handel er en fair ting. og det er ikke en ærlig handel hvis ikke alle involverede får noget ud af det eller pålægges ulemper.

      Delete
    5. og det er meget enkelt: enten tilslutter du dig aftalen og så er det hele aftalen. til gengæld er det meget mindre der skal aftales. dette bør også sætte tiden det tager at lave aftalen ned.

      Delete