Search This Blog

Populære indlæg

Thursday, June 15, 2017

disruptions rådet og Dansk statslig it fuck-ups

hvis jeg havde magt som jeg havde akt med hensyn til statslig it her i landet så ville jeg starte med at finde nogle ligesindede og bare blive enige om at erklære den måde det foregår på nu for highway to hell!

jeg ville nedsætte et it råd bestående af en styregruppe der som de eneste har beslutningsmagt når det kommer til it.derudover skal rådet have faste experter og mulighed for at hyre extern rådgivning.

men de vigtigste funktioner er:

lave en overordnet struktur der tager højde for følgende:

  • at systemerne kan kommunikere indbyrdes
  • at der skabes et udvekslings interface der kan anonymisere data
  • at borgeren får kontrol over deres data således at de selv vælger hvad der skal deles, faktisk hvad der skal være hemmeligt som for eksempel hemmelig addresse. herunder skal man også kunne vælge at donere sine data til forskning, udvkling, analyse osv. der skal også være mulighed for at vælge at data deles anononymt.
  • at der er et fælles api alle udviklere kan benytte
  • at data så vidt muligt holdes indenfor landets grænser. hvis borgeren gives denne mulighed kan det medføre at et filter forhindrer brug af for eksempel watson ved lægeundersøgelser
  • at der er et stanard gui (for eksempel vpn og web baseret brugerinterface). for eksempel læger kan vælge at benytte standard gui eller et privat udviklet gui der kan indeholde ekstra funktionalitet (analyse eksempelvis)
  • sikkerhedskriterier der skal overholdes før et stykke software kan godkendes. her kan man med fordel give borgeren ret til at råde over egne data og donere dem til udviklings arbejde. jeg ser ingen grund til at skelne mellem offentlige og private udviklere. let the best product win.
der er sikkert flere punkter men det er hvad jeg har tænkt på indtil nu.

og så en meget vigtig funktionen. nemlig funktionen til at terminere et projekt der er kørt af sporet. we're creating a monster - kill it! kill it!

grunden til at jeg ønsker både offentlige og private udviklere er ganske simpel: når man har offentlige udviklere kan man ganske enkelt sætte en standard. helt ærligt hvem betaler for et produkt når den statslige open source udgave er milevidt bedre?

det offentlige udvikler med andre ord en grund udgave der indeholder en basis funktionalitet der er dækkende for opgaven.

7 comments:

  1. det vil være klogt at bruge små objekter der kan en ting men kan det rigtig godt. derfor offentligt api. derfor open source.

    ReplyDelete
  2. for at komme herfra og dertil stopper man udvikling af nye systemer. der laves en analyse af opgaver og så udvikles det som små atomare systemer der trækker på samme datakilder.

    med hensyn til gui så kan man samle de enkelte undersider i for eksempel læge-main.aspx, addresse-main.html eller hvad der nu dukker op.

    det vil være dumt at låse sig fast på bestemte sprog da man givetvis afskærer sig selv fra en bedre delløsning. et sprog er ikke bedst til alt og det bør udnyttes. desuden giver det større muligheder for at få udviklet noget der sparker røv i den private sektor.

    ReplyDelete
  3. jeg har også "lidt" til den der Taksøe rapport men jeg syntes jeg har lavet rigeligt i dag. det må blive et andet indlæg, der ;-)

    ReplyDelete
  4. med hensyn til deling af data til udvikling kan man med fordel flytte dem til et sekondært lager og hvis man ønsker sikkerheden hævet kan man scramble data ved at køre en algoritme der bytter om på indholdet. når efternavn, navn, cpr og addresse ændres så burde sikkerheden være god nok. køres algoritmen en gang om måneden vil det være meget usandsynligt at man kan kombinere sig frem til en persons identitet.

    ReplyDelete
  5. du kunne lide lidt ballade... at fucke med systemet... well, den her er til dig, Alex. vi ses, min ven 😊

    ReplyDelete
  6. jeg prøvede at få version2.dk til at bringe indlægget. jeg skrev faktisk at jeg ikke ønskede at være fast blogger og jeg egentlig bare ville have kritiik og forslag til ændringer. selvfølgelig spørger jeg nørderne til råds men v2 ønskede ikke at bringe indlægget. hvorfor? det må de sgu selv ligge og rode med. deres begrundelse med at det ikke er fyldestgørende nok syntes jeg er lidt søgt og at de mener at digitaliseringsstyrelsen allerede har fokus på data udveksling... nå nå.... jeg er skridtet videre med privacy by design og udviklingsmodel.

    ReplyDelete
  7. man kan anse det interface der står for udveksling af data som en personlig data-wall. bruger kontrolleret.

    ReplyDelete